TRESTAŤ ALEBO NETRESTAŤ VYCHOVÁME TO - DIEŤA ...... Mgr. Alexander Tej

  TRESTAŤ  ALEBO  NETRESTAŤ  VYCHOVÁME TO  -  DIEŤA


TREST ALEBO LOGICKÝ DÔSLEDOK?


Aký je rozdiel medzi trestom a prirodzeným dôsledkom? 
Môžeme si ho ukázať na príklade rozliateho čaju. 

V prvom prípade dieťa rozleje z hrnčeka čaj, rodič ho utrie a dieťa je potrestané, či už zauchom, alebo zákazom sledovania rozprávky v televízii. 
Takýto trest je však utvorený umelo a nemá žiadnu logickú súvislosť s činom, ktorého sa dieťa dopustilo. 
Neukazuje mu možnosti, ako sa nabudúce zachovať lepšie, aby sa podobná chyba už neopakovala.

V druhom prípade dieťa v medziach svojich možností rozliaty čaj utrie. 
Rodič je pritom ten, kto mu pomôže situáciu pochopiť a zareagovať na ňu správne. 
Napríklad takto: „
Teraz je potrebné čaj rýchlo utrieť, kým stečie až na zem. Handra je v dreze. Zvládneš to sám alebo to upraceme spolu?“
Podstatný je mentálny návyk: 
Urobil som niečo nesprávne – čo môžem urobiť, aby som to napravil? 
A nie: 
Urobil som niečo nesprávne – čo môžem urobiť, aby som sa vyhol trestu?


OCENENIE NAMIESTO POCHVALY


Podobne sa dajú odmeny a pochvaly nahradiť vhodnejšími výchovnými prostriedkami. 
Odmeny predstavujú náhradu zmysluplnosti. 
Namiesto odmeny teda deťom môžeme pomôcť hľadať a sprostredkovať im zmysel danej činnosti. 
Napríklad dieťa sa neučí upratovať si izbu preto, aby ho pochválili alebo odmenili, ale preto, že upratanej izbe má všetko pekne a vždy vie, kde má hračku, ktorú hľadá.


Namiesto pochvál môžeme využiť komunikačné schopnosti používané v partnerskom a rovnocennom vzťahu: spätnú väzbu, ocenenie, povzbudenie alebo prejavenie záujmu. 
Namiesto pochvaly (ty si „šikulka“) 
si často stačí všimnúť a opísať, čo sa dieťaťu podarilo („vidím, že si si sám umyl ruky a vyčistil zuby“).


VÝCHOVA S REŠPEKTOM



Odmenám a trestom sa vo výchove tradične pripisuje veľká rola a skutočnosťou je, že ich účinok je obvykle dobre viditeľný a predovšetkým okamžitý. 
Pomocou odmien a trestov môžeme správanie dieťaťa usmerniť a sformovať tak, aby vyhovovalo jeho vychovávateľom
Práve v tom však spočíva najväčšie úskalie týchto výchovných prostriedkov
 – dieťa sa učí správať tak, aby vyhovelo vonkajším požiadavkám, no bez skutočnej vnútornej motivácie.


Výchova bez použitia odmientrestov sa môže spočiatku zdať náročná. 

Mnoho nových vecí sa musí naučiť aj samotný rodič a často sa zbaviť vzorcov 

správania, ktoré vo výchove prevzal zasa on od svojich rodičov.


Výchova  je účinná ,  keď rodič pristupuje k dieťaťu ako k partnerovi, 
však zároveň prináša možnosť, ako dieťaťu vytýčiť hranice a pomôcť mu osvojiť si poriadok s láskou a rešpektom.

  
                                                    Spracoval , Mgr. Alexander Tej

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Štandard: Starostlivosť o mŕtve telo - pre DSS, Domov Seniorov/ Vypracoval Mgr.Alexander Tej

Štandard: Ranná a večerná toaleta - pre DSS, Domov Seniorov/ Vypracoval Mgr.Alexander Tej

Výsluch mladšej osoby, ako 18 rokov a maloletého . vypracoval,Mgr. Alexander Tej,