1 - Ročné  di eťaťa  a jeho vývoj .
mám  1 rok   
Samostatnosť – črta,
ktorú rodi či a
u svojho ročného di eťatka môžu
pozorovať čoraz vi ac –
v pokusoch o chôdzu, jedeni e,
hru atď. A hoci  sa
z malého bábätka za 12 mesi acov
vykľúva neopakovateľná osobnosť, ochrannú ruku svoji ch
rodi čov bude potrebovať stále vi ac – mi ni málne ešte 18 rokov... ☺  
Za prvý rok ži vota sa di eťatko rozvíjalo v mnohých smeroch, po stránke
fyzi ckej i  psychi ckej. Obrovský pokrok nastal v motori ke – jemnej (drobné pohyby rúk, úchopy...), hrubej
(sedeni e, lozeni e, chodeni e),
v soci álnej oblasti  i  v rozvoji  reči , mi mi ky,
fantázi e, mysleni a. Pokrok, ktorý di eťa
urobi lo za prvý rok svojho ži vota, už ni kdy
nebude taký enormne rýchly.
Čo všetko dokáže di eťa v 12.
mesi aci ?
Hrubá motori ka
Di eťa dokáže
stáť a v stoji  pri  nábytku sa dokáže postavi ť na pi čky alebo
sa postaví ni ekedy na jednu nohu.
Dokáže urobi ť prvé
samostatné kroky.
  
  Akonáhle sa naučí samostatne
chodi ť, naučí sa ti ež pusti ť
sa bez držani a zo stoja    opatrne do sedu a zo sedu sa bez
držani a posadi ť.
Ni ektoré
deti  už dokážu prekroči ť nízke prekážky a s pomocou chodi ť po schodoch a ti ež
sedi eť na vyvýšenej ploche.
Ich úchop býva pevný –
dokážu sa udržať voľne vi si ac ni elen
na naši ch prstoch, ale aj na hrazdi čke.
Jemná motori ka
Tým, že sa rozvíjajú pohyby ruky,
ukazuje to na narastajúce skúsenosti 
di eťaťa a jeho rozvíjajúci  sa i ntelekt.
      Ruka si aha
s i stotou smerom k pozorovanému
predmetu.
     Už pred uchopením predmetu sa adaptívne pri spôsobuje veľkosti ,
tvaru a polohe   
      predmetu
Isté, jemné a presné  vedeni e ruky s hračkou k ci eľu –
napr. di eťa s i stotou
trafí kľúčovú di erku, alebo otočí
ruku, v ktorej drží korunu tak, aby bola mi nca
rovnobežná so štrbi nou v pokladni čke.
       Keď zvládne ti eto
schopnosti , je schopné sa nauči ť postavi ť
kocku na kocku.
 Di eťa
je schopné postupne stále lepši e
vykonávať každou rukou i ný
pohyb – takže v 11. až 12. mesi aci  jedna ruka vykonáva či nnosť
skôr pomocného charakteru (napr. drží fľašu)  a druhá vykonáva vlastnú
prácu (vhadzuje gulôčku).
Už chodí
Túto otázku dostávajú rodi či a často. Čakani e
na prvý krok di eťatka môže byť občas
frustrujúce. Pre rodi čov je si gnálom zdravého vývoja di eťaťa
po pohybovej stránke, a ti ež
znakom osamostatňovani a sa. Čas
prvých krôči kov a samostatnej
chôdze je však i ndi vi duálny.
Najprv sa di eťa obracalo, potom
sedelo, nauči lo sa postavi ť a stáť. Pri bli žne vo veku 9 – 10 mesi acov
sa objavuje prvý krok (obchádzani e
nábytku ap.). Neskôr sa rozvíja chôdza ďalej, ni ektoré
deti  začnú chodi ť v 11. či 
12. mesi aci .
Ni ektoré sú opatrnejši e a dlhši e
chodi a s pri dŕžaním sa rúk rodi ča
ap.
Ši rši a norma udáva, že zdravé di eťa
sa naučí samostatne chodi ť najneskôr
do 17. – 18. mesi aca. Avšak, to, že
samostatne chodí ešte neznamená, že sa vývi n
jeho chôdze ukonči l. Naopak, chôdza
sa zdokonaľuje – di eťa chodí po
rovnej dlážke, po tráve, v snehu, z kopca, učí sa chodi ť
dopredu, dozadu, prekračovať prekážky ap. Pre zdravý vývi n
di eťaťa ni e
je vhodné podporovať jeho chôdzu v chodúľkach. Ich používani e ni e je
bezpečné a vedi e
k zlozvykom – chôdza na špi čkách,
kri veni e
chrbti ce ap. Platí, že di eťa začne samo chodi ť
vtedy, keď je na to (fyzi cky i  psychi cky)
pri pravené.
Rozpráva 
Každé di eťa je ori gi nálne,
ni elen čo sa týka výzoru, záujmov,
ale aj reči . Kým ni ektoré deti čky
už v roku džavocú, i né si  na svojom prejave dávajú záležať. Je to i ndi vi duálne. Spoči atku sa rozvíja porozumeni e,
až potom aktívna slovná zásoba, teda slová, ktoré di eťa
správne spojí s danou vecou (napr. auto) a pomenuje i ch. Koncom 12. mesi aca
ni ektoré deti 
používajú asi  5 – 20 aktívnych slov, zväčša sú to slová: pa-pa, bác,
ma-ma, ta-ta, ha-vo...
Zvyšuje sa záujem o ri ekanky,
obrázky, čo by mali  rodi či a
podnecovať pozeraním vhodných kni ži ek. Di eťa
by malo zdi eľať pozornosť, teda
prstom ukazovať na to, čo ho zaujme, na čo rodi č
reaguje pomenovaním, ui stením: „Áno,
to je pes. Robí hav-hav.“ Samozrejme, veľmi 
moti vujúca je pochvala.  
Hra a postoj  
Ročné di eťa sa už
dokáže aj krátko zahrať. Vi e vkladať geometri cké
tvary do skladačky, ktoré mu rodi č
pomáha pomenovať. Skladá kocky na seba, koli eska
na tyč, ťahá hračku na povrázku, ukladá a vyťahuje predmety zo škatule,
rozpoznáva ni ektoré zvi eratká na obrázkoch. Soci álne
zručnosti  sa taki sto rozvíjajú. Di eťa
už dokáže reagovať na výzvy rodi ča,
napr. „Daj mi  auto.“ Už vi e rozli šovať
jednoduché príkazy, čo je dovolené – zakázané, správne – nesprávne.
Má záujem
hrať sa, avšak skôr s dospelými ,
ktorí mu rozumejú a dokážu sa mu pri spôsobi ť. V tomto veku sa ešte malé deti  nedokážu hrať so svoji mi  rovesníkmi ,
hrajú sa vedľa seba, prípadne si 
berú hračky. Je to preto, že di eťa
v tomto veku je ešte príli š
zamerané na seba a svoje potreby.
Nesmi eme zabudnúť na to, že aj keď di eťa začína chápať, že druhý prežíva bolesť a
prejavuje  aj akýsi  súci t, keď ni ekto
predsti era plač, aj tak zostáva veľmi  egocentri cké a zamerané na seba a svoje potreby.
Jeho mottom je: všetko je moje a
všetci  sú tu len pre mňa. Napríklad
di eťa vytrvalo vyžaduje, ak ni ečo chce a odmi eta
to, čo sa mu nepáči . Jeho
tvrdohlavosť dokáže rodi čov prekvapi ť... :)
Poži čať hračku, vypýtať si 
ju, neplakať, keď ni ekto hračku
vezme – to všetko je výchovná úloha rodi čov.
Je potrebné ho ci tli vo vi esť
k tomu, aby sa dokázalo rozdeli ť a
postupne spolupracovať. Využi ť na to
možno aj rôzne napodobňovaci e hry, pretože di eťa
chce v tomto období všetko napodobňovať.
Zvedavavosť
Čo mama robí s vareškou? A čo robí tata? Na čo
slúži  táto veci čka?
Ako otvorím túto skri nku? Hoci  je pre rodi ča
namáhavé ustri ehnuť, čo všetko malý
objavi teľ skúša, práve vďaka týmto
skúsenosti am sa rozši ruje jeho poznani e.
Je to aj i nšpi ráci a na vhodný darček pre di eťa,
napr. taká detská kuchynka či  di elni čka
uči a deti čky
novým zručnosti am a správnym
smerom i m rozvíjajú i ch motori cké
schopnosti . Vďaka zdokonalenému
úchopu už toti ž ročné di eťa dokáže do rúk chyti ť
aj drobné predmety, čo však zvyšuje nárok na jeho bezpečnosť.
Je dobré
podporovať di eťa a pri zývať ho napr. k pomoci 
v kuchyni  (napr. vaľkať cesto,
vykladať ri ad z umývačky,
ukladať ponožky do skri nky ap.).
Všetko, čo sa di eťa naučí si  ukladá do pamäti 
= učí sa ži ť. Di eťa  radšej napodobňuje skutočne než „akože“ symboli cky. Radšej teda vyrába ni ečo
zo skutočného cesta a dáva to do skutočnej rúry, než akoby sa na to hralo na
detskom sporáku s detským ri adi kom.
Ak sa
nemôže zaoberať skutočnými  vecami , potom sa do hry dokáže vži ť
natoľko, že zaobchádza s hračkami 
ako so skutočnými  vecami  – medvedík alebo bábi ka
už ni e sú len hračkou, ale stávajú
sa ni ekým, kto cíti , ži je,
potrebuje i ch starostli vosť.
Nesmi eme zabudnúť na to, že aj keď di eťa začína chápať, že druhý prežíva bolesť a
prejavuje  aj akýsi  súci t, keď ni ekto
predsti era plač, aj tak zostáva veľmi 
egocentri cké a zamerané na seba a
svoje potreby. Jeho mottom je: všetko je moje a všetci  sú tu
len pre mňa. Je potrebné ho ci tli vo vi esť
k tomu, aby sa dokázalo rozdeli ť a
postupne spolupracovať.
Jedeni e a nechuť jesť
Stále vi ac treba
podporovať samostatnosť v jedení. Ročné di eťa
už vi e
samo pi ť z hrnčeka, vi e si 
trafi ť lyži čkou
do úst, hoci  rado papá
rukami . Do 1. roka by deti  nemali 
konzumovať údeni ny, morské plody,
jahody, ci trusové plody, ki vi .
Naďalej platí jedlá nesoli ť, nekoreni ť. Di eťa
stále potrebuje v strave mli eko.
Ak už dojčeni e ni e je možné, je vhodné podávať di eťaťu mli ečnu
formulu.
Opatrnosť
so zavádzaním nových potravín platí najmä u detí, ktoré majú alergi u alebo predi spozíci u na ňu. Strava by však mala byť pestrá, plná vi tamínov, nemalo by v nej chýbať mäso, ovoci e, zeleni na,
mli ečne výrobky, peči vo atď. V mnohom je podobná strave dospelých.
Di eťa už má dobre vyvi nuté chute, vyberá si ,
čo jesť bude, a čo ni e.
Skutočne, stravovani e môže byť
zábava, teda vi ac pre di eťa ako pre rodi čov,
od tých vyžaduje veľkú dávku trpezli vosti  a fantázi e.
V konečnom dôsledku by však kŕmeni e
di eťaťa nemalo byť frustrujúce, ale
mala by to byť jedna z pozi tívnych
častí dňa. 
                          
Spracoval Mgr.Bc. Alexander Tej 
 
