Keď je už 5-meačné dieťa nervózne a zúrivé, agresia u detí . spracoval Mgr. Alexander Tej
Keď je už 5-meačné di eťa nervózne a zúri vé
agresi a u detí
Už
ste to asi zaži li . Váš 15-mesačný drobček si
s vami vykračuje na pi eskovi sko.
Prídete ne mi esto, kde je veľa detí
a potešíte sa, aké to je fajn, že sa deti
spolu vyhrajú.
Je
to aj tak, až kým sa medzi
ne nedostane náš drobček.
Chvíľku sa rozhli ada,
potom obchádza, potom to príde.
Náš
drobček trhá z ruky formi čky,
strháva či apky a šváca lopatkou po
hlave.
Ako
správna matka mu dohovoríte a vysvetlíte, že to sa nerobí.
Pustíte
ho do pi esku opäť, ale si tuáci a
sa opakuje.
Ako
ustri ehnuť prejavy malého stvoreni a, ktoré sa nám javi a
ako známky agresi vi ty?
Dlho prevládal
názor, že fyzi cká agresi a sa objavuje až v neskoršom detstve, adolescenci e, ako výsledok vplyvu rovesníkov, nási lností v médi ách,
zvýšenej hladi ny mužských hormónov.
U malých detí do 2. roku ži vota, u
batoli at, môžeme hovori ť o agresívnych prejavoch správani ach, ale u ni ch
je to neuvedomované.
Nemáme sa obávať, že z malého di eťa,
ktoré má agresívne tendenci e, vyrasti e agresívny jedi nec
?
Urči te ni e.
Deti až koncom prvého roka začínajú
vyhľadávať soci álne kontakty a agresi u používajú ako spôsob na ochranu vlastných vecí,
tzn. konfli kty sa objavujú, keď si di eťa
chce ochráni ť svoju hračku, teri tóri om,
alebo nadvi azať kontakt s i nými
deťmi , hoci
v tomto veku sa deti ešte nevedi a spolu hrať.
Stačí i m, keď sa pozorujú navzájom a sú vedľa seba,
napodobňujú svoje správani e. Ale di eťa batoľa nevi e
rozlíši ť správne a nesprávne, nemá
empati u voči
i nému di eťaťu.
Keď je už 5-meačné di eťa
nervózne a zúri vé, neznamená to, že
obdobi e vzdoru bude neznesi teľné?
Urči te ni e.
Di eťa v tomto veku nemá pomenované
svoje poci ty, vôbec sa v sebe neori entuje. Je to jeho pri rodzený
prejav, keď je napr. frustrované. To znamená, že ni e
sú uspokojené jeho potreby tak, ako si
to predstavuje, ako to v tej chvíli
potrebuje.
Di eťa v tomto veku ži je
daným okami hom. Keď nedostane okamži te hračku, jedlo, lízatko, bráni sa a prejavuje sa to takým správaním, ktoré sa nám
zdá ako agresívne a neprípustné. Prejavy fyzi ckej
agresi e prameni a
z toho, že agresi a je pudová záleži tosť, ale zároveň ni ečo,
čo máme získané soci álnym učením. To
znamená napodobňujem svoje okoli e.
Malé deti čky sa uči a
od svojho okoli a, od toho, ako sa
správa k ni m i ch
matka, otec, babi čky, dedkovi a a kopírujú i ch.
Di eťa to neberi e
ako úmyselné poškodeni e svojej mamy,
otca, pretože ono nemá dôvod si i ch znepri ateli ť. Robí to neuvedomene. Di eťa
je v tom úplne či sté, úpri mné, nemá fi lter.
Di eťa to ri eši pre nás nepochopi teľným
spôsobom. Urči te by sme ho nemali za to trestať alebo odplati ť
mu to rovnakým spôsobom, pretože pre di eťa
je to nelogi cký argument .
Kedy je najvyšši a mi era agresi vi ty v detskom veku?
Štúdi a na vzorke 20.000 detí od 2 do 11 rokov dokazuje,
že di eťa najvyšši u mi eru
agresi vi ty
používa vo veku medzi 2 až 3 rokmi , ale prvé prejavy fyzi ckej
agresi vi ty
sa objavujú v 17. mesi aci veku di eťaťa.
Po 3.roku plynule klesá fyzi cká
agresi a, deti
sa nauči a používať i né adekvátnejši e
vari anty presadeni a svoji ch
poži adavi ek,
uspokojeni a potri eb tým, že si
pamätajú, vi ac vedi a, poznajú pojmy, vedi a
používať reč, presadzujú si svoje
poži adavky.
Kedy by sme mali začať dávať
pozor na to, čo deti odpozerajú z
médi í, aby to nemohli napodobňovať?
V
súčasnom svete sa nedá vyhnúť stri ktnému
zákazu sledovani a televízi e, ale treba dozerať na voľbu televíznych
programov. Neodporúčam
pozerať rozprávky s agresívnymi , nási lníckymi
postavami .
odporúčam - sledovať
rozprávky s deťmi . Pomáha to i ch rozumovému vývoji ,
rečovému vývoju a pochopeni u, čo sa
tam odohralo. Di eťa môže rozprávať o
poci toch, ktoré to v ňom vyvolalo, a
na druhej strane deti napodobňujú
to, čo vi di a.
Ak by sa to všetko dalo zhrnúť - ako sa dá najlepši e
preži ť obdobi e
agresi vi ty
a vzdoru detí predškolského veku ?
Di eťa je bystré, zvedavé, rozumovo na i nej úrovni
ako batoľa. Obdobi e vzdoru pri chádza z i ných
dôvodov - chce sa presadzovať medzi
rovesníkmi .
Di eťa
si chce presadzovať svoje, pretože si vytvára sebaobraz. Až v tomto veku vníma seba,
svoje poci ty, práva a dáva to
najavo. Treba sa obrni ť svätou
trpezli vosťou, byť tolerantný a
pracovať na sebe, svojej osobnostnej zrelosti ,
aby sme si nevybíjali svoje komplexy a nervozi ty
každého dňa na malom nevi nnom di eťati .
Spracoval Mgr. Bc. Alexander Tej