Koncepcia rozvoja a vízia Domova seniorov ARCHA Rozvodná 25, 83101 Bratislava Vypracoval: Mgr. Alexander Tej, alexandertej@gmail.com,
Koncepcia
rozvoja a vízia Domova seniorov ARCHA
Rozvodná 25, 83101 Bratislava
Vypracoval:
Mgr.
Alexander Tej, alexandertej@gmail.com, 0902 438 201
Úvod
Pri
poskytovaní sociálnych služieb pre seniorov je potrebné zdôrazniť, že starostlivosť
o starších ľudí je dlhodobým procesom.
Ak nechceme, aby sa z našich seniorov stala aj vplyvom zle nastavených
sociálnych služieb vyčlenená skupina občanov, je potrebné nastaviť ich tak, aby
boli prierezové, nadväzovali na seba a navzájom sa prelínali. Služby musia byť
pre ľudí a orientované na klientov. Pre seniorov má tento model výhodu v
možnosti spolurozhodovať o tom,
v akom prostredí a za akých podmienok im bude poskytovaná sociálna,
rehabilitačná a zdravotná starostlivosť. Pre širšiu spoločnosť sú takto
nastavené sociálne služby z dlhodobého hľadiska humánnejšie, efektívnejšie
aj lacnejšie.
História
1998 – začiatok činnosti Domova na Rozvodnej ulici, počiatočná kapacita 51
obyvateľov.
1999 – vytvorenie ARCHA systému, ako nového prvku opatery.
2002 – pričlenenie
zariadení opatrovateľskej služby (ZOS) III. obvodu ako detašovaných pracovísk aj
s ich obyvateľmi.
2004 – zriadenie
denného aktivačného centra pre 15 občanov prístavbou k pôvodnému objektu.
2007 – ukončenie
dostavby priestorov ARCHY pre ZOS a presťahovanie z detašovaných pracovísk.
2013 – 15. výročie
založenia DS Archa.
Domov
seniorov Archa
je zariadenie hlavného mesta poskytujúce sociálne
služby pre seniorov v troch fázach opatrovania – denné pobyty, dočasné pobyty a
trvalé pobyty v zariadení pre seniorov. Kapacita týchto služieb je v súčasnosti
115 miest.
Vízia ARCHY
Zachovať súčasne vedúce postavenie
ARCHY medzi zariadeniami v Bratislave
(Bratislavskom kraji), Aby
i naďalej bola zárukou poskytovania kvalitných sociálnych služieb. Zabezpečiť
každému klientovi dôstojné prežitie staroby, dodať potrebný pocit istoty
a harmónie prepojené obyvateľ, príbuzný a personál
poskytnúť príjemné prostredie s rodinnou atmosférou. Aby ARCHA
bola vzorom pre ostatých.
Poslanie ARCHY
Poskytovať
kvalitné a profesionálne sociálne služby seniorom, občanom Bratislavy a členom
miestnej komunity (Kramáre), ktorí sa dostali do
stavu sociálnej núdze a zabezpečiť im adekvátnu pomoc pri riešení
individuálnych problémov, podľa
ich potrieb a očakávaní.
Ambíciou je byť moderným, trendovým
a funkčným zariadením s najvyššou kvalitou a flexibilitou poskytovaných
sociálnych služieb, ktoré sa riadia európskymi
štandardmi, sú orientované na sénium
a prepájajú obyvateľov zariadenia, ich rodiny a kvalifikovaný personál. Pri tom klásť dôraz na identitu seniora,
rešpektovanie ľudskej dôstojnosti a dodržiavanie základných ľudských práv a
hodnôt.
Pri tom sa má plnohodnotne využiť už
vytvorený ARCHA systém opatrovania (Hazuchová 1999) a pokračovať v jeho implementácii
v rámci bežného chodu zariadenia.
Hlavný cieľ ARCHY ako celku
Neustále
zlepšovanie, zdokonaľovanie a prehlbovanie kvality života seniorov v ARCHE
poskytovaním sociálnych služieb v súlade s efektívnejším využívaním
verejných zdrojov. Nastavenie systému financovania tak, aby bolo možné využiť
aj ďalšie zdroje. Pokračovať v tom,
čo sa podarilo vybudovať za posledných osemnásť rokov, a preto predkladám
koncepciu rozvoja, ktorá nadväzuje na rozbehnutý systém starostlivosti. Som
presvedčený, že prezentovaná vízia, poslanie a ciele rozvoja ARCHY môžu
byť vďaka existujúcemu systému dobre ukotvené a reálne dosiahnuteľné.
Rozvoj zariadenia je podľa môjho názoru možný vďaka ďalšiemu vzdelávaniu
zamestnancov, vhodnej organizačnej štruktúre a viaczdrojovému
financovaniu. Pri tom treba mať v prvom rade na zreteli potreby seniorov.
Naplnenie vízie a cieľa
Nastavenie systému manažérstva kvality.
Systém
manažérstva kvality uplatňovať a monitorovať ako nástroj trvalého
zlepšovania poskytovaných služieb.
Riadiť sa platnými zákonmi a normami a rešpektovať
práva klientov.
Využívaním
európskych štandardov neustále zlepšovať podmienky pre ďalší rozvoj aktivít,
zvyšovať odbornú úroveň zamestnancov, manažmentu a ich kompetentnosť.
Skĺbiť už vytvorený ARCHA systém opatrovania (Hazuchová1999),
pokračovať v ňom a naplno ho implementovať. Prehĺbiť jeho využitie
v bežnej prevádzke.
Sledovať najnovšie trendy v oblasti sociálnej práce
a vhodne ich aplikovať na podmienky celej ARCHY
a jednotlivých stredísk, DS, ZOS, denný stacionár.
Vytyčovať,
aktualizovať a pravidelne vyhodnocovať naplnenie strategických a ostatných
cieľov zariadenia.
Efektívne
hospodáriť s verejnými zdrojmi a finančnými prostriedkami.
Nastaviť
systém financovania tak, aby bolo možné využiť aj ďalšie zdroje.
Všetci zamestnanci ARCHY a manažment sú členmi tímu,
ktorého cieľom je identifikovať a uspokojovať potreby klienta. Klient a jeho rodina
je súčasťou tohto tímu.
Zabezpečiť autonómiu klientom spôsobom ich oslovovania
a v rozhodovaní o ich pohybe. Akceptovať osobitosti správania klientov s
prihliadnutím na ľudskú dôstojnosť, ich bezpečnosť, ale aj bezpečnosť personálu.
Vytvárať
pracovné prostredie znižujúce riziko vzniku pochybení a podporujúce vzájomnú
dôveru, zodpovednosť, motiváciu a partnerstvo. Pracovníci aj manažment sa podieľajú
na budovaní interpersonálnych vzťahov.
Prirodzene vytvárať pozitívne vzťahy, väzby s
klientmi, ich príbuznými a vonkajším prostredím a okolitou komunitou.
Podporovať medzigeneračné vzťahy medzi seniormi a deťmi.
Uplatňovať
princíp prevencie pred princípom nápravy.
Pracovať
bez úrazov a negatívnych mimoriadnych udalostí, vytvárať bezpečné pracovné
prostredie.
Priebežne monitorovať a vyhodnocovať spokojnosť
klientov a ich rodinných príslušníkov s poskytovaním sociálnych služieb, napĺňať
ich požiadavky a očakávania.
Plánovane a priebežne zvyšovať kvalifikáciu
zamestnancov a manažmentu. Zabezpečovať celoživotné vzdelávanie,
monitorovať a vyhodnocovať spokojnosť zamestnancov so svojou prácou. Pozitívne
ich motivovať k profesionalizácii.
Zabezpečiť každému klientovi dôstojné prežitie
staroby, dodať potrebný pocit istoty a harmónie, poskytnúť príjemné
prostredie s rodinnou atmosférou.
Dynamický plán ARCHY
·
cieľ ARCHY ako celku;
·
ciele orientované na klientov a rodinných príslušníkov;
·
ciele orientované na zamestnancov a manažment.
Pred plnením čiastkových cieľov, ktoré sú v ďalšom
texte rozvrhnuté do troch fáz, je potrebné urobiť podrobnú analýzu súčasného
stavu, identifikovať silné a slabé stránky zariadenia, pomenovať možné
riešenia nedostatkov a popri tom zvážiť aj ich riziká. Pri tom je potrebné
vychádzať z filozofie, že v prvom rade ide o uspokojenie potrieb
klienta.
Časový horizont: 1. polrok – 1. rok
Oboznámiť
zamestnancov na plnenie nových úloh, predstaviť víziu a ďalšie smerovanie ARCHY.
Zlepšovať
interpersonálne vzťahy otvorenou komunikáciou o výzvach a problémoch
(Bálintove skupiny, rozhovory) a poskytovaním supervízie.
Prehodnotiť
organizačnú štruktúru zamestnancov, upraviť ich pracovné zaradenie a pracovnú
náplň vzhľadom na kombináciu troch poskytovaných služieb DS, ZOS, denný stacionár.
Vytvoriť pozíciu manažéra kvality pre zdravotný, sociálny,
logoterapeutický a rehabilitačný úsek. Vytvoriť pozíciu projektového manažéra pre
ekonomický úsek. V oboch oblastiach identifikovať kľúčových pracovníkov.
Skĺbiť už vytvorený
ARCHA systém opatrovania (Hazuchová 1999), pokračovať v ňom a naplno ho
implementovať v opatrovateľskom, ošetrovateľskom, rehabilitačnom a
terapeutickom procese.
Vytvoriť komisie z radov príbuzných, ktorí budú súčasťou mesačných
porád, podávať návrhy, pripomienky, spolupodieľať sa na formovaní života
a chode zariadenia.
Realizovať
plné využitie informačného systému CYGNUS na skvalitnenie poskytovaných služieb
a prepojenie agendy jednotlivých úsekov zariadenia, DS, ZOS.
Zaviesť
elektronickú formu zdravotnej dokumentácie pre skvalitnenie a zjednodušenie
práce, následne zabezpečiť aj elektronizáciu spisov v sociálnej agende. Zaviesť
registratúrny poriadok.
Vypracovať
nové ošetrovateľské a opatrovateľské štandardy a postupy v súlade s platnou
normou EÚ.
Zaviesť
individuálne plány klientov podľa zákona o sociálnych službách č. 448/2008
Z. z. a predmetnej vyhlášky Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR.
Zabezpečiť ich vypracovanie a zavedenie v tímovej spolupráci.
Motivovať
a pokúsiť sa o stály pracovný tím na všetkých úrovniach.
Skvalitniť
podmienky na pravidelnú realizáciu liečebno-terapeuticky orientovaných
programov zameraných na špeciálne potreby prijímateľov sociálnych služieb.
V spolupráci
s útvarom hlavného architekta hlavného mesta Bratislavy dorealizovať
projekt Zelená strecha na vybraných častiach budovy DSA.
Časový
horizont: 1. – 3. rok
Dôsledne aplikovať ARCHA
systém opatrovania (Hazuchová 1999) v opatrovateľskom, ošetrovateľskom,
rehabilitačnom a terapeutickom procese.
Vytvoriť
podrobný plán rozvoja ľudských zdrojov, odborného vzdelávania a
profesionalizácie zamestnancov.
Pripraviť
a realizovať interný motivačný program pre zamestnancov, sociálny program
Zaviesť supervízie za účelom prevencie
syndrómu vyhorenia a profesionálnych stereotypov vznikajúcich pri práci s
ľuďmi.
Rozšíriť
kapacitu denného stacionára.
Založiť
občianske združenie ARCHA s vymedzeným účelom, vypracovanými stanovami a špecifikovanou
činnosťou na podporu zariadenia a získavanie dodatočných zdrojov.
Pokračovať
v projekte ARCHA Akadémia pre zamestnancov a rozšíriť jeho aktivity.
Zvážiť založiť certifikovaný ARCHA opatrovateľský
kurz a požiadať o akreditáciu.
Zriadiť
počítačovú miestnosť pre obyvateľov ARCHY a poskytovať základný kurz práce
s počítačom. Vytvoriť možnosti na poskytovanie služieb širokej verejnosti ako možný
druh príjmu ARCHY.
Vybudovať poradenské centrum ARCHA-Sénium založením
svojpomocnej skupiny pre rodinných príslušníkov.
Pripraviť
a realizovať rekonštrukciu a modernizáciu izieb v pôvodnej budove ARCHY
na izbách a skvalitniť ich
vybavenie.
Pripraviť
a realizovať rekonštrukciu a modernizáciu šatní zamestnancov, vytvoriť zamestnancom relaxačnú zónu.
Vytvoriť
projekt Viacgeneračná ARCHA zameraný na terapeuticky orientované programy (Snoezelen,
muzikoterapia, ergoterapia, reminiscenčná terapia a ďalšie dramatoterapia ) zapájajúce
deti, mládež, dobrovoľníkov, študentské spolky, neziskové organizácie, školy a kluby
dôchodcov.
Časový
horizont: 3. – 10. rok , budúcnosť
Zabezpečiť
viaczdrojové financovanie sociálnych služieb prostredníctvom grantov
a projektov .
Vytvoriť
ARCHU Akadémie tretieho veku pre klientov poskytujúcej vzdelávanie
v humanitných a spoločenských témach.
Stať
sa školiacim pracoviskom pre študentov
VŠ denného a externého štúdia v oblastiach zdravotníctva, sociálnej práce,
špeciálnej pedagogiky a psychológie.
Vybudovať moderné rehabilitačné centrum pre seniorov a ľudí
so zdravotným postihnutím ARCHA - Rehabilitačné & Terapeutické Centrum.
Získať
Certifikát manažérstva kvality zodpovedajúci požiadavkám normy.
Získať
ochranu duševného vlastníctva na ARCHA systém opatrovania.
V budúcnosti
možnosť zvážiť spolu so zriaďovateľom prístavbu
alebo rekonštrukciu ubytovacej časti
zariadenia pre prijímateľov sociálnej služby a rozšírením s jedno- a dvojposteľovými izbami.
Modernizovať
zariadenie a znižovať jeho energetickú náročnosť (napr. solárne panely).
Záver
Naplnením
týchto cieľov sa ARCHA môže systematicky rozvíjať na moderné, inovatívne a dynamické
zariadenie s vysokou kvalitou a flexibilitou poskytovaných služieb, ktoré
sú orientované na klienta a zabezpečujú úzku spoluprácu personálu s ich
príbuznými aj širšou komunitou. Vďaka tomu bude možné všetkým klientom nielen dodať
potrebný pocit istoty, bezpečia a harmónie, a tým zabezpečiť ich dôstojné
a naplnené prežitie staroby, ale aj vytvoriť príjemné viacgeneračné prostredie
s rodinnou atmosférou.
Ďakujem za pozornosť a vypočutie .
Mgr.
Alexander Tej