Koncepcia rozvoja a vízia Domova seniorov ARCHA Rozvodná 25, 83101 Bratislava Vypracoval: Mgr. Alexander Tej, alexandertej@gmail.com,

Koncepcia rozvoja a vízia Domova seniorov ARCHA

Rozvodná 25, 83101 Bratislava

 

 


Vypracoval:

Mgr. Alexander Tej, alexandertej@gmail.com, 0902 438 201





Úvod

Pri poskytovaní sociálnych služieb pre seniorov je potrebné zdôrazniť, že starostlivosť o     starších ľudí je dlhodobým procesom. Ak nechceme, aby sa z našich seniorov stala aj vplyvom zle nastavených sociálnych služieb vyčlenená skupina občanov, je potrebné nastaviť ich tak, aby boli prierezové, nadväzovali na seba a navzájom sa prelínali. Služby   musia byť pre ľudí a orientované na klientov. Pre seniorov má tento model výhodu v možnosti  spolurozhodovať o tom, v akom prostredí a za akých podmienok im bude poskytovaná sociálna, rehabilitačná a zdravotná starostlivosť. Pre širšiu spoločnosť sú takto nastavené sociálne služby z dlhodobého hľadiska humánnejšie, efektívnejšie aj lacnejšie.




História

1998 – začiatok činnosti Domova na Rozvodnej ulici, počiatočná kapacita 51 obyvateľov.
1999 – vytvorenie ARCHA systému, ako nového prvku opatery.
2002 – pričlenenie zariadení opatrovateľskej služby (ZOS) III. obvodu ako detašovaných pracovísk aj s ich obyvateľmi.
2004 – zriadenie denného aktivačného centra pre 15 občanov prístavbou k pôvodnému objektu.
2007 – ukončenie dostavby priestorov ARCHY pre ZOS a presťahovanie z detašovaných pracovísk.
2013 – 15. výročie založenia DS Archa.





Domov seniorov Archa

je zariadenie hlavného mesta poskytujúce sociálne služby pre seniorov v troch fázach opatrovania – denné pobyty, dočasné pobyty a trvalé pobyty v zariadení pre seniorov. Kapacita týchto služieb je v súčasnosti 115 miest.









Vízia ARCHY

Zachovať súčasne vedúce postavenie ARCHY medzi  zariadeniami v Bratislave (Bratislavskom kraji),  Aby i naďalej bola zárukou poskytovania kvalitných sociálnych služieb. Zabezpečiť každému klientovi dôstojné prežitie staroby, dodať potrebný pocit istoty a harmónie prepojené obyvateľ, príbuzný a personál poskytnúť príjemné prostredie s rodinnou atmosférou.  Aby ARCHA  bola vzorom pre ostatých.


Poslanie ARCHY

Poskytovať kvalitné a profesionálne sociálne služby seniorom, občanom Bratislavy a členom miestnej komunity (Kramáre), ktorí sa dostali do stavu sociálnej núdze a zabezpečiť im adekvátnu pomoc pri riešení individuálnych problémov, podľa ich potrieb a očakávaní.

Ambíciou je byť moderným, trendovým a funkčným zariadením s najvyššou kvalitou a flexibilitou poskytovaných sociálnych služieb, ktoré sa riadia európskymi štandardmi, sú  orientované na sénium a prepájajú obyvateľov zariadenia, ich rodiny a kvalifikovaný personál. Pri tom klásť dôraz na identitu seniora, rešpektovanie ľudskej dôstojnosti a dodržiavanie základných ľudských práv a hodnôt.

Pri tom sa má plnohodnotne využiť už vytvorený ARCHA systém opatrovania (Hazuchová 1999) a pokračovať v jeho implementácii v rámci bežného chodu zariadenia.


Hlavný cieľ ARCHY ako celku

Neustále zlepšovanie, zdokonaľovanie a prehlbovanie kvality života seniorov v ARCHE poskytovaním sociálnych služieb v súlade s efektívnejším využívaním verejných zdrojov. Nastavenie systému financovania tak, aby bolo možné využiť aj ďalšie zdroje.  Pokračovať v tom, čo sa podarilo vybudovať za posledných osemnásť rokov, a preto predkladám koncepciu rozvoja, ktorá nadväzuje na rozbehnutý systém starostlivosti. Som presvedčený, že prezentovaná vízia, poslanie a ciele rozvoja ARCHY môžu byť vďaka existujúcemu systému dobre ukotvené a reálne dosiahnuteľné. Rozvoj zariadenia je podľa môjho názoru možný vďaka ďalšiemu vzdelávaniu zamestnancov, vhodnej organizačnej štruktúre a viaczdrojovému financovaniu. Pri tom treba mať v prvom rade na zreteli potreby seniorov.

                                                        
Naplnenie vízie a cieľa

 Nastavenie systému manažérstva kvality.

Systém manažérstva kvality uplatňovať a monitorovať ako nástroj trvalého zlepšovania poskytovaných služieb.

Riadiť sa platnými zákonmi a normami a rešpektovať práva klientov.

Využívaním európskych štandardov neustále zlepšovať podmienky pre ďalší rozvoj aktivít, zvyšovať odbornú úroveň zamestnancov, manažmentu a ich kompetentnosť.

Skĺbiť už vytvorený ARCHA systém opatrovania (Hazuchová1999), pokračovať v ňom a naplno ho implementovať. Prehĺbiť jeho využitie v bežnej prevádzke.

Sledovať najnovšie trendy v oblasti sociálnej práce a vhodne ich aplikovať na podmienky celej ARCHY  a jednotlivých stredísk, DS, ZOS, denný stacionár.

Vytyčovať, aktualizovať a pravidelne vyhodnocovať naplnenie strategických a ostatných cieľov zariadenia.

Efektívne hospodáriť s verejnými zdrojmi a finančnými prostriedkami.

Nastaviť systém financovania tak, aby bolo možné využiť aj ďalšie zdroje.

Všetci zamestnanci ARCHY a manažment sú členmi tímu, ktorého cieľom je identifikovať a uspokojovať potreby klienta. Klient a jeho rodina je súčasťou tohto tímu.

Zabezpečiť autonómiu klientom spôsobom ich oslovovania a v rozhodovaní o ich pohybe. Akceptovať osobitosti správania klientov s prihliadnutím na ľudskú dôstojnosť, ich bezpečnosť, ale aj bezpečnosť personálu.

Vytvárať pracovné prostredie znižujúce riziko vzniku pochybení a podporujúce vzájomnú dôveru, zodpovednosť, motiváciu a partnerstvo. Pracovníci aj manažment sa podieľajú na budovaní interpersonálnych vzťahov.

Prirodzene vytvárať pozitívne vzťahy, väzby s klientmi, ich príbuznými a vonkajším prostredím a okolitou komunitou. Podporovať medzigeneračné vzťahy medzi seniormi a deťmi.

Uplatňovať princíp prevencie pred princípom nápravy.

Pracovať bez úrazov a negatívnych mimoriadnych udalostí, vytvárať bezpečné pracovné prostredie.

Priebežne monitorovať a vyhodnocovať spokojnosť klientov a ich rodinných príslušníkov s poskytovaním sociálnych služieb, napĺňať ich požiadavky a očakávania.

Plánovane a priebežne zvyšovať kvalifikáciu zamestnancov a manažmentu. Zabezpečovať celoživotné vzdelávanie, monitorovať a vyhodnocovať spokojnosť zamestnancov so svojou prácou. Pozitívne ich motivovať k profesionalizácii.

Zabezpečiť každému klientovi dôstojné prežitie staroby, dodať potrebný pocit istoty a harmónie, poskytnúť príjemné prostredie s rodinnou atmosférou.


Dynamický plán ARCHY

·         cieľ ARCHY ako celku;
·         ciele orientované na klientov a rodinných príslušníkov;
·         ciele orientované na zamestnancov a manažment.

Pred plnením čiastkových cieľov, ktoré sú v ďalšom texte rozvrhnuté do troch fáz, je potrebné urobiť podrobnú analýzu súčasného stavu, identifikovať silné a slabé stránky zariadenia, pomenovať možné riešenia nedostatkov a popri tom zvážiť aj ich riziká. Pri tom je potrebné vychádzať z filozofie, že v prvom rade ide o uspokojenie potrieb klienta.

Časový horizont: 1. polrok – 1. rok

Oboznámiť zamestnancov na plnenie nových úloh, predstaviť víziu a ďalšie smerovanie ARCHY.

Zlepšovať interpersonálne vzťahy otvorenou komunikáciou o výzvach a problémoch (Bálintove skupiny, rozhovory) a poskytovaním supervízie.

Prehodnotiť organizačnú štruktúru zamestnancov, upraviť ich pracovné zaradenie a pracovnú náplň vzhľadom na kombináciu troch poskytovaných služieb  DS, ZOS, denný stacionár. 

Vytvoriť pozíciu manažéra kvality pre zdravotný, sociálny, logoterapeutický a rehabilitačný úsek. Vytvoriť pozíciu projektového manažéra pre ekonomický úsek. V oboch oblastiach identifikovať kľúčových pracovníkov.

Skĺbiť už vytvorený ARCHA systém opatrovania (Hazuchová 1999), pokračovať v ňom a naplno ho implementovať v opatrovateľskom, ošetrovateľskom, rehabilitačnom a terapeutickom procese.

Vytvoriť komisie z radov príbuzných, ktorí budú súčasťou mesačných porád, podávať návrhy, pripomienky, spolupodieľať sa na formovaní života a chode zariadenia.

Realizovať plné využitie informačného systému CYGNUS na skvalitnenie poskytovaných služieb a prepojenie agendy jednotlivých úsekov zariadenia, DS, ZOS.

Zaviesť elektronickú formu zdravotnej dokumentácie pre skvalitnenie a zjednodušenie práce, následne zabezpečiť aj elektronizáciu spisov v sociálnej agende. Zaviesť registratúrny poriadok.

Vypracovať nové ošetrovateľské a opatrovateľské štandardy a postupy v súlade s platnou normou EÚ.

Zaviesť individuálne plány klientov podľa zákona o sociálnych službách č. 448/2008 Z. z. a predmetnej vyhlášky Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR. Zabezpečiť ich vypracovanie a zavedenie v tímovej spolupráci.

Motivovať a pokúsiť sa o stály pracovný tím na všetkých úrovniach.

Skvalitniť podmienky na pravidelnú realizáciu liečebno-terapeuticky orientovaných programov zameraných na špeciálne potreby prijímateľov sociálnych služieb.

V spolupráci s útvarom hlavného architekta hlavného mesta Bratislavy dorealizovať projekt Zelená strecha na vybraných častiach budovy DSA.


Časový horizont: 1. – 3. rok

Dôsledne aplikovať ARCHA systém opatrovania (Hazuchová 1999) v opatrovateľskom, ošetrovateľskom, rehabilitačnom a terapeutickom procese.

Vytvoriť podrobný plán rozvoja ľudských zdrojov, odborného vzdelávania a profesionalizácie zamestnancov.

Pripraviť a realizovať interný motivačný program pre zamestnancov, sociálny program

 Zaviesť supervízie za účelom prevencie syndrómu vyhorenia a profesionálnych stereotypov vznikajúcich pri práci s ľuďmi.

Rozšíriť kapacitu denného stacionára.

Založiť občianske združenie ARCHA s vymedzeným účelom, vypracovanými stanovami a špecifikovanou činnosťou na podporu zariadenia a získavanie dodatočných zdrojov. 

Pokračovať v projekte ARCHA Akadémia pre zamestnancov a rozšíriť jeho aktivity.

 Zvážiť založiť certifikovaný ARCHA opatrovateľský kurz a požiadať o akreditáciu.

Zriadiť počítačovú miestnosť pre obyvateľov ARCHY a poskytovať základný kurz práce s počítačom. Vytvoriť možnosti na poskytovanie služieb širokej verejnosti ako možný druh príjmu ARCHY.

Vybudovať poradenské centrum ARCHA-Sénium založením svojpomocnej skupiny pre rodinných príslušníkov.

Pripraviť a realizovať rekonštrukciu a modernizáciu izieb v pôvodnej budove ARCHY  na izbách a skvalitniť ich vybavenie.

Pripraviť a realizovať rekonštrukciu a modernizáciu šatní zamestnancov, vytvoriť zamestnancom  relaxačnú zónu.

Vytvoriť projekt Viacgeneračná ARCHA zameraný na terapeuticky orientované programy (Snoezelen, muzikoterapia, ergoterapia, reminiscenčná terapia a ďalšie dramatoterapia ) zapájajúce deti, mládež, dobrovoľníkov, študentské spolky, neziskové organizácie, školy a kluby dôchodcov.




Časový horizont: 3. – 10. rok , budúcnosť

Zabezpečiť viaczdrojové financovanie sociálnych služieb prostredníctvom grantov a projektov .

Vytvoriť ARCHU Akadémie tretieho veku pre klientov poskytujúcej vzdelávanie v humanitných a spoločenských témach.

Stať sa  školiacim pracoviskom pre študentov VŠ denného a externého štúdia v oblastiach zdravotníctva, sociálnej práce, špeciálnej pedagogiky a psychológie.

Vybudovať moderné rehabilitačné centrum pre seniorov a ľudí so zdravotným postihnutím ARCHA - Rehabilitačné & Terapeutické Centrum.

Získať Certifikát manažérstva kvality zodpovedajúci požiadavkám normy.

Získať ochranu duševného vlastníctva na ARCHA systém opatrovania.

V budúcnosti možnosť zvážiť spolu so zriaďovateľom  prístavbu alebo rekonštrukciu  ubytovacej časti zariadenia pre prijímateľov sociálnej služby a rozšírením  s jedno- a dvojposteľovými izbami.

Modernizovať zariadenie a znižovať jeho energetickú náročnosť (napr. solárne panely).


Záver

Naplnením týchto cieľov sa ARCHA môže systematicky rozvíjať na moderné, inovatívne a dynamické zariadenie s vysokou kvalitou a flexibilitou poskytovaných služieb, ktoré sú orientované na klienta a zabezpečujú úzku spoluprácu personálu s ich príbuznými aj širšou komunitou. Vďaka tomu bude možné všetkým klientom nielen dodať potrebný pocit istoty, bezpečia a harmónie, a tým zabezpečiť ich dôstojné a naplnené prežitie staroby, ale aj vytvoriť príjemné viacgeneračné prostredie s rodinnou atmosférou.




                             Ďakujem  za pozornosť a vypočutie .





                                           Mgr. Alexander Tej

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Štandard: Starostlivosť o mŕtve telo - pre DSS, Domov Seniorov/ Vypracoval Mgr.Alexander Tej

Štandard: Ranná a večerná toaleta - pre DSS, Domov Seniorov/ Vypracoval Mgr.Alexander Tej

Výsluch mladšej osoby, ako 18 rokov a maloletého . vypracoval,Mgr. Alexander Tej,