LOGOTERAPIA - Denné aktivity seniorov časť 2 Mgr. Alexander Tej
LOGOTERAPIA - Denné aktivity seniorov
Pri práci je potrebné využívať profesionálne prístupy:
Aktivácia obyvateľov prebieha formou pravidelného denného režimu a skupinových alebo individuálnych
terapií.
Rannej komunity: Je začiatkom a prvým kontaktom s obyvateľom v
danom dni. Ide o prvú aktivizáciu formou rozhovorov a diskusií na danú tému
(súvisiacu s dňom – sviatky, zaujímavosti správy). Obyvatelia sa tak ukotvia “tu a teraz” skoncentrujú sa a
sú pripravený na aktivity po celý deň.
Aktivít zameraných na pohybové schopnosti: Pravidelných
ranných rozcvičiek tie prebiehajú každý deň. Ide o jednoduché cviky zamerané
na aktivizáciu jemnej a hrubej motoriky, dychové cvičenia, orientácia v
priestore a čase.
Kognitívneho tréningu: Cvičenia zamerané na zlepšenie zapamätávania,
logického uvažovania , rečovej kondície, prostredníctvom slovných hier
jednoduchých logických úloh pamäťové cvičenia, tréning
pamäte.
Reminiscenčnej terapie: Spomienková terapia, spomienky, spomínanie
využívajú sa témy a predmety z minulosti na vybavenie a spracovanie
spomienok z minulosti.
Regresná terapia: Nám umožňuje riešiť ilúzie budúcnosti, na
ktoré má dosah naša minulosť, tak aby sme mohli žiť v prítomnosti.
Validačná
terapia : Východiskom validácie je rešpektovanie
jedinečnosti a neopakovateľnosti každého jedinca a individuálny prístup
k nemu.
Rozhovor: hovor,
rozprávanie, hovorenie, zhováranie, diškurz , beseda, debata, reč , diskusia slovný prejav , vzájomnou interakciou na rôzne témy.
Terapeutickej bábky: Ktorá je zdrojom pozitívnych emócií. V očiach človeka s Alzheimerovou
chorobou predstavuje dieťa o ktoré sa treba postarať s ktorým sa dá potešiť. Je
teda silným stimulom pre emócie.
Ergoterapia: Zamestnávanie prácou, činnosťou.
Výsledkom obyvateľovej zmysluplnej tvorivej činnosti nie je len výrobok ale prácou cvičí jemnú motoriku, plánovanie,
uvažovanie a spoluprácu, čo vedie k aktivizácii, ktorá je prostriedkom na
udržanie kognitívnych funkcií.
Arteterapia: Stimuluje myslenie a rozvoj tvorivých zručností, maľovanie,kreslenie,
papier, sklo textil, tvorba dekorácií, pričom klient vyjadruje svoje pocity,
aktuálne emocionálne prežívanie a zároveň precvičuje jemnú motoriku.
Biblioterapia: čítaním a prácou s textom sa aktivizuje
pamäť. Cieľom čítania a rozhovorov je odbúrať stres a napätie
podporovať tvorivé myslenie a fantáziu .
Muzikoterapia: počúvanie hudby,
spev, rytmizácia , vážna hudba
receptívnou formou, čiže
počúvaním hudby slúži na uvoľnenie pozitívnych
emócií rozšírenie vnímavosti a
odbúravanie stresu.
Relaxačná
Terapia: film-terapy: pravidelne pozeranie filmov, dokumenty, náučne , staré Česko - slovenské filmy, aktuálne filmy relaxácia, cvičenie, prechádzky v parku , terapia v parku za priaznivého počasia.
Terapeut-ka : vykonáva supervíziu
pri integrácii a komunikácii s obyvateľom
Zdravotnému,opatrovateľskému, rehabilitačnému úseku ako aj všetkým ostatným
zamestnancom.
Každý
obyvateľ má terapeutom
vypracovaný individuálny plán.
NA
ktorom participuje multitímová spolupráca v súčinnosťi
s ( , rodinou, lekárom, zdravotných sestier,asistentiek;
fyzioterapeutiek a opatrovateliek) Je
prispôsobený aktuálnemu zdravotnému
stavu a potrebám obyvateľa.
Vypracoval , Mgr Alexander Tej