Kto je obeťou šikanovania? STOP- ŠIKANOVANIU , časť 2. vypracoval, Mgr.Alexander Tej
Kto je obeťou šikanovania ? !!!
Stop - Šikanovaniu
1. citlivý, tichý, utiahnutý, nepriebojný, slabší, pomalší ;
2. ktorý sa niečím odlišuje od ostatných – farbou pleti, názormi, vierou, rečou, nejakou telesnou odlišnosťou, menší, tučnejší, krívajúci, s okuliarmi, chorľavý
3. ktorý sa dobre učí, ochotne pomáha, je usilovný a svedomitý, v niečom vyniká
4. ale aj typ, ktorý úmyselne (z rôznych závažných príčin) provokuje
Ako rozoznať obeť šikanovania?
Pozorovaním so záujmom o žiaka môžeme zaregistrovať odlišnosti, znaky správania obetí:
prestávky trávia osamotene, nemajú kamarátov (opakovane)
počas prestávok sa vyskytujú čo najviac v blízkosti učiteľa
pôsobia smutne, neisto, ustrašene alebo plačlivo
často mávajú rozhádzané, špinavé, neusporiadané veci v taške aj na lavici
začínajú sa opakovane vyhýbať škole – zvyšuje sa počet ich ospravedlnených a postupne aj neospravedlnených vymeškaných hodín,
spolužiaci ich prehliadajú, odmietajú, nechcú vedľa nich sedieť, ani sa s nimi inak kontaktovať, napr. pri spoločných, či súťaživých činnostiach,
začínajú „strácať“ pomôcky, peniaze a iné veci
desiatu opakovane „dobrovoľne darujú
často navštevujú toaletu počas vyučovacej hodiny
vyhľadávajú „bezpečnú“ cestu domov, vyčkávajú, kým všetci spolužiaci neodídu
Šikanovanie okrem toho, že ohrozuje duševné a fyzické zdravie, znižuje aj jeho výkon, má zásadný vplyv na jeho výchovno-vzdelávacie výsledky.
Príčin šikanovania je viac - od tradičného tlaku spoločnosti (správať sa ako silný muž) , motívu krutosti, ktorý spôsobuje potešenie pri utrpení inej osoby až po zvedavosť a nudu, spojenú s túžbou po vzrušujúcich zážitkoch.
Výskumy odborníkov potvrdzujú, že táto forma agresie je v našich školách jedným z najrozšírenejších sociálno–patologických javov.
Stop - Šikanovaniu
1. citlivý, tichý, utiahnutý, nepriebojný, slabší, pomalší ;
2. ktorý sa niečím odlišuje od ostatných – farbou pleti, názormi, vierou, rečou, nejakou telesnou odlišnosťou, menší, tučnejší, krívajúci, s okuliarmi, chorľavý
3. ktorý sa dobre učí, ochotne pomáha, je usilovný a svedomitý, v niečom vyniká
4. ale aj typ, ktorý úmyselne (z rôznych závažných príčin) provokuje
Ako rozoznať obeť šikanovania?
Pozorovaním so záujmom o žiaka môžeme zaregistrovať odlišnosti, znaky správania obetí:
prestávky trávia osamotene, nemajú kamarátov (opakovane)
počas prestávok sa vyskytujú čo najviac v blízkosti učiteľa
pôsobia smutne, neisto, ustrašene alebo plačlivo
často mávajú rozhádzané, špinavé, neusporiadané veci v taške aj na lavici
začínajú sa opakovane vyhýbať škole – zvyšuje sa počet ich ospravedlnených a postupne aj neospravedlnených vymeškaných hodín,
spolužiaci ich prehliadajú, odmietajú, nechcú vedľa nich sedieť, ani sa s nimi inak kontaktovať, napr. pri spoločných, či súťaživých činnostiach,
začínajú „strácať“ pomôcky, peniaze a iné veci
desiatu opakovane „dobrovoľne darujú
často navštevujú toaletu počas vyučovacej hodiny
vyhľadávajú „bezpečnú“ cestu domov, vyčkávajú, kým všetci spolužiaci neodídu
Šikanovanie okrem toho, že ohrozuje duševné a fyzické zdravie, znižuje aj jeho výkon, má zásadný vplyv na jeho výchovno-vzdelávacie výsledky.
Príčin šikanovania je viac - od tradičného tlaku spoločnosti (správať sa ako silný muž) , motívu krutosti, ktorý spôsobuje potešenie pri utrpení inej osoby až po zvedavosť a nudu, spojenú s túžbou po vzrušujúcich zážitkoch.
Výskumy odborníkov potvrdzujú, že táto forma agresie je v našich školách jedným z najrozšírenejších sociálno–patologických javov.
Stop - Šikanovaniu
Vypracoval , Mgr. Alexander Tej
Vypracoval , Mgr. Alexander Tej