1, časť. Klame vaše dieťa ? Klame = Prečo? Trestať -Netrestať vypracoval, Mgr. Alexander Tej
1. časť.Klame vaše dieťa ? Prečo = Klame ?Trestať -Netrestať ?!
Klamanie u detí začína často úplne nevinne a je to paradox, ale deti učíme klamať my dospelí.
Deti v predškolskom veku sú často až neznesiteľne úprimné a pravdovravné. Hovoria a robia to, čo ich zrovna napadne.
Svoje myšlienky a slová necenzurujú.
Nemajú problém o niekom povedať, že je škaredý, tučný alebo že smrdí.
Ako dieťa spoločensky dospieva, zistí, že je pre dospelý svet omnoho prijateľnejšie, keď nehovorí pravdu a občas zaklame.
Dieťa sa naučí byť menej úprimné. Ale často mu nebýva jasná hranica medzi úprimnosťou a klamstvom.
A tak býva poznávanie toho, čo je, a čo nie je klamstvo pre dieťa dosť náročné.
Ak rodičia sami budú klamať, zapierať a vymýšľať si výhovorky, deti ich budú napodobňovať. Napr. rodičia navádzajú dieťa, aby pred návštevou povedalo, že nie sú doma. Alebo ak sa ich dieťaťu nechce ísť na návštevu ku priateľom,
Nezáleží koľko má dieťa rokov ide o to, či sú už deti schopné klamať, ale aj to, aký charakter ma klamstvo.
Už 2-3 ročné dokážu klamať a používajú klamstvá väčšinou na to, aby zakryli svoje prehrešky.
Takéto malé deti si nie sú ešte schopné uvedomiť mentálnu kapacitu človeka,ktorému klamu.
4-6 ročný
väčšina detí rozumie rozdielu medzi hovorením pravdy a klamstvom
už vedia, že klamanie je nesprávne a že sa považuje za zlé
nevedia však ešte vždy správne rozlíšiť, či človeku,ktorému klame považuje ich výrok za pravdivý, alebo či si myslí, že ide o výmysel
už vedia povedať klamstvá, ktoré sú viac pravdepodobné realite.
7 a viac ročný
naučia sa hovoriť prepracovanejšie klamstvá, ktoré súhlasia s faktami reality
dôvody prečo?
ako klamú detí závisí to od ich veku a mentálnej úrovne
Mladšie deti - klamú, pretože v ich zmýšľaní ešte uprednostňujú fantáziu - to znamená snažia sa rozlíšiť hranicu medzi realitou a fantáziou - vytvárajú si imaginárne hry, príbehy
klamú, aby sa vyhli trestu, alebo aby uspokojili dospelých
dospievajúce deti - hľadanie pozornosti zo strany dospelých, vrstovníkov,iných ľudi
cítia sa príliš obmedzení rodičovskou výchovou, pravidlami,zákozom, vysoké nároky od rodičov
boja sa trestu
nechcú niekoho zraniť,ublížiť, chránia niekoho
aby získali výhodu nad určitou situáciou či osobou alebo v svoj prospech
Schopnosť klamať sa deti učia od ľudí, s ktorými sú od útleho veku v najužšom kontakte.
Ak vidia niekoho často pristupovať k situáciám nečestne a vymýšľaním si klamstiev, potom si aj deti túto metódu rýchlo osvoja.
Deti, ktoré majú vyšší stupeň IQ, dokážu klamať - úspešnejšie
vedia si zapamätať všetky detaily o pravde a klamstve
dokážu lepšie využívať prepájanie a manipulovanie informácií, tým sú ich klamstvá prešpekulovanejšie.
Je schopné potlačiť určitý prejav,aj pocit napriek tomu, že cíti v skutočnosti odlišnú emóciu, na to, aby dosiahlo svoj cieľ - oklamalo.
Klamanie -všímajte si príznaky
stres, napätie, nadmerné potenie,slabý očný kontakt, komunikácia tela, nepokoj, mimika tváre, gestá, spôsob rečí.
Prečo?
Pred tým než pristúpite s dieťaťom k riešeniu klamania, je vhodné sa zamyslieť, prečo dieťa klame - čo sa snaží týmto správaním dosiahnuť, povedať. aký dôvod k tomu má .
Klamanie môže byť totiž aj signálom toho, že dieťa potrebuje viac pozornosti.
Trestať- Netrestať
Zhruba v 4 rokoch už väčšina detí dokáže rozlíšiť dobré a zlé správanie, vtedy je aj vhodný čas začať dieťa systematicky učiť, že klamanie je zlé.
Vždy, keď dieťa klame aj keď ide o nepodstatné „nevinné“ prekrútenie pravdy, by to nemalo ostať nepovšimnuté, aby sme zabránili vzniku častého a pravidelného klamania.
Primerane dajte najavo svoju nespokojnosť a sklamanie.
Dôležité je aby ste deťom zdôraznili, že klamanie podkopáva dôveru druhých a prestanú ich brať za čestných ľudí.
Dohodnite si adekvátne tresty za klamanie, napríklad obmedzte prístup k počítaču, televízoru,ísť von, a pod...
Daný zákaz je potrebné dôsledne dodržiavať.
Dôležité je budovať v dieťati pocit dôvery, istoty a bezpečia, aby vedelo, že sa na vás v každej aj v negatívnej situácii môže s čímkoľvek obrátiť spoľahnúť môže vám veriť a bez obáv povedať pravdu.
Vypracoval, Mgr. Alexander Tej
Klamanie u detí začína často úplne nevinne a je to paradox, ale deti učíme klamať my dospelí.
Deti v predškolskom veku sú často až neznesiteľne úprimné a pravdovravné. Hovoria a robia to, čo ich zrovna napadne.
Svoje myšlienky a slová necenzurujú.
Nemajú problém o niekom povedať, že je škaredý, tučný alebo že smrdí.
Ako dieťa spoločensky dospieva, zistí, že je pre dospelý svet omnoho prijateľnejšie, keď nehovorí pravdu a občas zaklame.
Dieťa sa naučí byť menej úprimné. Ale často mu nebýva jasná hranica medzi úprimnosťou a klamstvom.
A tak býva poznávanie toho, čo je, a čo nie je klamstvo pre dieťa dosť náročné.
Ak rodičia sami budú klamať, zapierať a vymýšľať si výhovorky, deti ich budú napodobňovať. Napr. rodičia navádzajú dieťa, aby pred návštevou povedalo, že nie sú doma. Alebo ak sa ich dieťaťu nechce ísť na návštevu ku priateľom,
Nezáleží koľko má dieťa rokov ide o to, či sú už deti schopné klamať, ale aj to, aký charakter ma klamstvo.
Už 2-3 ročné dokážu klamať a používajú klamstvá väčšinou na to, aby zakryli svoje prehrešky.
Takéto malé deti si nie sú ešte schopné uvedomiť mentálnu kapacitu človeka,ktorému klamu.
4-6 ročný
väčšina detí rozumie rozdielu medzi hovorením pravdy a klamstvom
už vedia, že klamanie je nesprávne a že sa považuje za zlé
nevedia však ešte vždy správne rozlíšiť, či človeku,ktorému klame považuje ich výrok za pravdivý, alebo či si myslí, že ide o výmysel
už vedia povedať klamstvá, ktoré sú viac pravdepodobné realite.
7 a viac ročný
naučia sa hovoriť prepracovanejšie klamstvá, ktoré súhlasia s faktami reality
dôvody prečo?
ako klamú detí závisí to od ich veku a mentálnej úrovne
Mladšie deti - klamú, pretože v ich zmýšľaní ešte uprednostňujú fantáziu - to znamená snažia sa rozlíšiť hranicu medzi realitou a fantáziou - vytvárajú si imaginárne hry, príbehy
klamú, aby sa vyhli trestu, alebo aby uspokojili dospelých
dospievajúce deti - hľadanie pozornosti zo strany dospelých, vrstovníkov,iných ľudi
cítia sa príliš obmedzení rodičovskou výchovou, pravidlami,zákozom, vysoké nároky od rodičov
boja sa trestu
nechcú niekoho zraniť,ublížiť, chránia niekoho
aby získali výhodu nad určitou situáciou či osobou alebo v svoj prospech
Schopnosť klamať sa deti učia od ľudí, s ktorými sú od útleho veku v najužšom kontakte.
Ak vidia niekoho často pristupovať k situáciám nečestne a vymýšľaním si klamstiev, potom si aj deti túto metódu rýchlo osvoja.
Deti, ktoré majú vyšší stupeň IQ, dokážu klamať - úspešnejšie
vedia si zapamätať všetky detaily o pravde a klamstve
dokážu lepšie využívať prepájanie a manipulovanie informácií, tým sú ich klamstvá prešpekulovanejšie.
Je schopné potlačiť určitý prejav,aj pocit napriek tomu, že cíti v skutočnosti odlišnú emóciu, na to, aby dosiahlo svoj cieľ - oklamalo.
Klamanie -všímajte si príznaky
stres, napätie, nadmerné potenie,slabý očný kontakt, komunikácia tela, nepokoj, mimika tváre, gestá, spôsob rečí.
Prečo?
Pred tým než pristúpite s dieťaťom k riešeniu klamania, je vhodné sa zamyslieť, prečo dieťa klame - čo sa snaží týmto správaním dosiahnuť, povedať. aký dôvod k tomu má .
Klamanie môže byť totiž aj signálom toho, že dieťa potrebuje viac pozornosti.
Trestať- Netrestať
Zhruba v 4 rokoch už väčšina detí dokáže rozlíšiť dobré a zlé správanie, vtedy je aj vhodný čas začať dieťa systematicky učiť, že klamanie je zlé.
Vždy, keď dieťa klame aj keď ide o nepodstatné „nevinné“ prekrútenie pravdy, by to nemalo ostať nepovšimnuté, aby sme zabránili vzniku častého a pravidelného klamania.
Primerane dajte najavo svoju nespokojnosť a sklamanie.
Dôležité je aby ste deťom zdôraznili, že klamanie podkopáva dôveru druhých a prestanú ich brať za čestných ľudí.
Dohodnite si adekvátne tresty za klamanie, napríklad obmedzte prístup k počítaču, televízoru,ísť von, a pod...
Daný zákaz je potrebné dôsledne dodržiavať.
Dôležité je budovať v dieťati pocit dôvery, istoty a bezpečia, aby vedelo, že sa na vás v každej aj v negatívnej situácii môže s čímkoľvek obrátiť spoľahnúť môže vám veriť a bez obáv povedať pravdu.
Vypracoval, Mgr. Alexander Tej