Výsluch mladšej osoby, ako 18 rokov a maloletého . vypracoval,Mgr. Alexander Tej,
Výsluch mladšej osoby, ako 18 rokov a maloletého .
Predpísaný postup nie je určený na každý
výsluch mladšieho ako 18 rokov, treba brať ohľad na to, aby výsluch
takej osoby bol obzvlášť ohľaduplný a po obsahovej stránke čo najúplnejší, aby
takú osobu nebolo potrebné opätovne predvolávať, a tým zabrániť opakovanému
traumatizovaniu.
Potvrdilo sa, že deti sú spôsobilé poskytnúť dôveryhodnú výpoveď. Utváranie výpovede
prebieha u detí obdobne ako u dospelých.
Zistilo sa, že deti školského veku sú mnohokrát schopné lepších výpovedí než niektorí
vysokoškoláci. Tieto deti totiž menej filtrujú pri ich vnímaní a tak si v pamäti uchovávajú viac
informácií potrebných pre výsluch. Navyše sú schopné postrehnúť aj rad detailov, ktoré
dospelým unikajú.
Je samozrejmé, že aj pri výsluchu dieťaťa sa musí vychádzať z jeho osobnosti a jeho individuality. Pamäť dieťaťa je ovplyvnená
množstvom faktorov, okrem iného aj jeho mentálnou zrelosťou. V niektorých prípadoch, kedy
sa výpoveď dieťaťa odlišuje od výkonu vekovo porovnateľných rovesníkov, je vhodné
prizvať odborníka psychológa, soc.kurátora.
Dôležitú
úlohu pri výsluchu dieťaťa zohráva pôsobenie a podnety vypočúvajúceho.
Často sa dieťa snaží vycítiť, čo od neho vypočúvajúci očakáva a vyhovieť mu.
Dieťa potom vypovie to, čo si myslí, že chce vypočúvajúci počuť a nie to, čo skutočne prežilo alebo vnímalo.
Vypočúvajúci preto musí svoje otázky formulovať veľmi starostlivo tak, aby dieťaťu nenaznačovali smer jeho odpovede.
Musí si byť preto vedomý všetkých svojich verbálnych a neverbálnych prejavov, ktoré dieťaťu vysiela.
U mladších detí môže byť problémom aj na pohľad neškodná otázka typu áno alebo nie.
dôležité je dieťaťu dávať otázky otvorené,aby mohlo opísať situáciu.
Nikdy sa výsluch nerobí skupinovo, alebo celý kolektív naraz, vedie to k zmareniu objasniť prípad.
Často sa dieťa snaží vycítiť, čo od neho vypočúvajúci očakáva a vyhovieť mu.
Dieťa potom vypovie to, čo si myslí, že chce vypočúvajúci počuť a nie to, čo skutočne prežilo alebo vnímalo.
Vypočúvajúci preto musí svoje otázky formulovať veľmi starostlivo tak, aby dieťaťu nenaznačovali smer jeho odpovede.
Musí si byť preto vedomý všetkých svojich verbálnych a neverbálnych prejavov, ktoré dieťaťu vysiela.
U mladších detí môže byť problémom aj na pohľad neškodná otázka typu áno alebo nie.
dôležité je dieťaťu dávať otázky otvorené,aby mohlo opísať situáciu.
Nikdy sa výsluch nerobí skupinovo, alebo celý kolektív naraz, vedie to k zmareniu objasniť prípad.
Posudzovanie vierohodnosti výpovede dieťaťa
V rámci nevierohodnej výpovede rozlišujeme výpoveď zámerne nepravdivú a sugesciami podmienenú. K ovplyvňovaniu dieťaťa pritom môže dôjsť tak zámerne ako aj mimovoľne, prípadne i autosugesciou, ovplyvňovaním.
Sugescie dieťaťa môže mať nasledujúce podoby:
dieťa môže byť ovplyvnené zámerne treťou osobou ku lživej výpovedi, hoci samo subjektívne vníma, že vypovedá klamlivo, ale nebráni sa
dieťa je ovplyvnené treťou osobu zámerne ku lživej výpovedi, s obsahom takto zmenenej výpovede sa však stotožní a prijme ho ako pravdivý
dieťa je ovplyvnené treťou osobou, ale mimovoľne a aj keď vníma, že nejde o pravdivý obsah výpovede, prijme ho
dieťa môže byť ovplyvnené treťou osobu mimovoľne a s obsahom výpovede sa stotožní a prijme ho ako pravdu
Pri podozrení na cudziu sugesciu je nutné skúmaťa hľadať okolnosti, ktoré podporujú sugestívne ovplyvňovanie.
spracoval , Mgr. Alexander Tej.
V rámci nevierohodnej výpovede rozlišujeme výpoveď zámerne nepravdivú a sugesciami podmienenú. K ovplyvňovaniu dieťaťa pritom môže dôjsť tak zámerne ako aj mimovoľne, prípadne i autosugesciou, ovplyvňovaním.
Sugescie dieťaťa môže mať nasledujúce podoby:
dieťa môže byť ovplyvnené zámerne treťou osobou ku lživej výpovedi, hoci samo subjektívne vníma, že vypovedá klamlivo, ale nebráni sa
dieťa je ovplyvnené treťou osobu zámerne ku lživej výpovedi, s obsahom takto zmenenej výpovede sa však stotožní a prijme ho ako pravdivý
dieťa je ovplyvnené treťou osobou, ale mimovoľne a aj keď vníma, že nejde o pravdivý obsah výpovede, prijme ho
dieťa môže byť ovplyvnené treťou osobu mimovoľne a s obsahom výpovede sa stotožní a prijme ho ako pravdu
Pri podozrení na cudziu sugesciu je nutné skúmaťa hľadať okolnosti, ktoré podporujú sugestívne ovplyvňovanie.
spracoval , Mgr. Alexander Tej.