2 časť. Klame vaše dieťa ? Prečo = Klame ?Trestať -Netrestať ?! . vypracoval, Mgr.Alexander Tej

  2,časť,  Klame vaše dieťa ? Prečo = Klame ?Trestať -Netrestať ?!  


Klamstvo v pravom slova zmysle je zámerný podvod – dieťa klame úmyselne a je si vedomé
toho, že to, čo hovorí je nepravda a klame.

Je dôležité rozlišovať rôzne formy detského klamania.
Je rozdiel medzi zapieraním, klamaním, kedy sa dieťa povyšuje alebo vychvaľuje, zvaľovaním viny na iného, a nakoniec tým, čo je morálne
najmenej prijateľné – podvodom k vlastnému prospechu a ku škode niekoho iného.

Rodičia, dospelý  často tieto formy nerozlišujú.
Je to škoda, pretože zvyčajne práve v nich je kľúč  k pochopeniu a k náprave.

Snažte sa pochopiť, prečo dieťa chcelo, muselo klamať.

či ide o vymyslené, alebo chorobné klamstvo
či je naivne priezračné alebo rafinovane vymyslené,
ojedinelé alebo príznačné pre správanie dieťaťa, či sa nestalo zlozvykom.

Je potrené nájsť motívy jeho správania, pravú príčinu klamania a s tou potom pracovať. Nielen dieťa potrestať.
Prečo dieťa klamalo?
Chcelo uchrániť niekoho, pomôcť niekomu, prikrášliť príhodu?
Alebo jeho klamstvo bolo zámerné, pokusom zvaliť vinu na nevinnú osobu, pokusom niekomu ublížiť, získať nezaslúženú odmenu?

Ak dieťa klame z nedostatku informácií, treba mu informácie poskytnúť.
Ak klame z nedostatku prosociálneho správania, treba mu ponúknuť niekoľko možností, ako
môže komunikovať s vrstovníkmi. Ako riešiť určité situácie.
Nevedomá obrana – povedzte mu, že rozumiete, prečo klamalo, ale vysvetlite mu, že tým
situáciu len zhoršilo, pretože sa dopustilo dvoch chýb namiesto jednej .


Dieťa by malo vedieť, že sa na svojich rodičov môže obrátiť s každým
problémom, že aj zlý čin mu pomôžu napraviť. Aby nemalo dôvod klamať.

Keď dieťa klame, aby sa vyhlo trestu, a je odhalené, malo by byť potrestané za nežiadúci
skutok i za klamstvo
Keď klame, aby sa vyhlo trestu, a potom sa  prizná, môžete ho pochváliť za to, že sa
Priznalo a nepokračovalo v klamaní, ale malo by byť potrestané za pôvod, priestupok.

Tresty: zákaz zábavnej činnosti, strata určitej výhody, nechať ho niesť následky svojich činov
v škole, mobil, Pc.

Urobte  pre dieťa klamanie zbytočným.
Nemá význam dôkladným výsluchom dieťaťu objasňovať pravdu a dokázať mu vinu.
Tento postup je výchovne málo účinný.
Dieťa často zapiera ešte viacej.
Preto stačí, keď dáme dieťaťu najavo, že vieme, čo sa stalo, ako sa veci majú, a že klamanie neschvaľujeme. 
Ty najlepšie vieš, ako to bolo.
Ja to viem tiež, alebo si to môžem domyslieť – nebudeme o tom hovoriť. Teraz je potrebné to
napraviť.“

Ak sa u dieťaťa ojedinele vyskytuje klamstvo, nesmieme ho hneď označiť za klamára – tým by sme mu len vštepovali myšlienku, že klamstvo je jeho stála vlastnosť.



 Druhy spôsoby klamania


Vymýšľanie a fantázia

predškoláci a deti do 2. triedy ZŠ,
 pokiaľ sú deti malé, nie sú vždy schopné správne chápať a hodnotiť skutočnosť.
 Aby ju pochopili, vo fantázii si ju pretvárajú.
Sú presvedčené, že hovoria pravdu,
niekedy býva klamstvo vyvolané detskou túžbou, aby rôzne veci boli lepšie, než
v skutočnosti sú, deti sami seba štylizujú ako rozprávkového hrdinu, objaviteľa, dobrodruha je to normálny jav, ktorý patrí k tomuto vekovému obdobiu.
Riešenie: prijať hru dieťaťa a rozprávať sa s ním o tom, aby sme zistili motív jeho vymýšľania, spoznali jeho túžby a priania. Nepotláčať fantáziu dieťaťa.

Zapieranie a výhovorky

deti školského veku,
zapieranie tvorí asi 90% všetkého ich klamania
týka sa to školy, úloh, známok, poznámok atď..
Prečo ?
strach z trestu od rodičov,
obrana vlastného ja dieťaťa, jeho identity,
obrana pred ponížením pred sebou samým i pred tými, pred ktorými má rešpekt,
snaha zakryť neúspech.
Riešenie: povedzte, že rozumiete, prečo klamalo, ale vysvetlite mu, že tým situáciu len zhoršilo, pretože sa dopustilo dvoch chýb namiesto jednej a trest bude dvojnásobný.

Klamstvá zo strachu

dieťa klame, aby sa vyhlo trestu,
 pri úspechu prvého klamstva, ktoré je často mimovoľné a neúmyselné
pretože dieťa nemá
odvahu priznať sa –  bude to opakovať znova, sklon vyhýbať sa nepríjemným situáciam
klamstvom
Prečo ?
Strach
despotický postoj rodičov, vysoké nároky
nedôsledné a nedomyslené zákazy a príkazy,
dieťa nedokáže splniť požiadavky rodičov.

Zvalenie viny na iného, ktoré má niekomu ublížiť zo žiarlivosti, závisti, pomsty

klamstvo, ktorého obeťou je niekto iný,
je to veľmi závažné klamstvo,
dieťa zámerne robí zle, potom ho pripíše dieťaťu, ktorému chce uškodiť,
z tohto hľadiska je klamstvom každé nepravdivé ohováranie a klebety.
Prečo ?
drzosť a arogantnosť v správaní,  citový chlad,  disharmonická rodina,
autoritatívny rodič,   chronická túžba vyniknúť, egoizmus a bezohľadnosť.
Riešenie: zabrániť, aby sa to znova zopakovalo,  dieťa by malo byť potrestané,
škoda by sa mala napraviť, nepravý vinník by mal byť zbavený viny,
viesť dieťa k tomu, aby dokázalo vedome a zámerne robiť druhým radosť,
zdôrazniť hodnotu priateľstva, pozitívny príklad rodičov.

Klamanie ako upozorniť na seba

prejavuje sa u detí, ktoré trpia pocitom menejcennosti,
ktoré nie sú si isté svojimi spoločenskými vzťahmi,
chvália sa tým, čo sami vedia a môžu (a čo nezodpovedá skutočnosti), alebo významnými
príbuznými, ich výhodami,
tieto tvrdenia buď nezodpovedajú skutočnosti, alebo ide o zveličovanie.
Riešenie: podpora sebavedomia dieťaťa, pochvaly, záujmové krúžky.

Klamanie z priateľstva

deti klamú preto, aby zakryli priestupok priateľa a chránili ho pred dôsledkami,
pochvália niekoho za niečo, čo nie je pravda (aby sa nedotkli jeho citov),
dieťa sa usiluje chrániť rodičov.
Riešenie: ak ide o maličkosť, je lepšie obísť vec mlčaním, ako uplatniť prísnosť a spravodlivosť.

Obrana vlastného súkromia a tajomstiev

deti  a obdobie puberty,
Prečo.  rodičia sú príliš zvedaví, chcú všetko vedieť, vtierajú sa do intimity dieťaťa.

Klamanie ako sprievodný prejav porúch správania

lenivosť,  neposlušnosť,
krádeže,   túlanie,   záškoláctvo
Prečo
Osobnostné poruchy  (negativizmus, agresivita, impulzivita, nízka frustračná tolerancia)
nedostatok citovej väzby na rodinu, rovesníkov ,dospelé osoby
rozvrátená rodina.

 Patologické klamanie

dieťa si je vedomé toho, že klame, ale ani ono samé nevie, prečo to robí,
klame neustále a v rôznych situáciach,
 bez toho, aby malo z toho nejaký prospech,
táto porucha spočíva v ťažkom zvládaní okamžitých impulzov,
jedná sa o obdobu impulzívneho kradnutia,
o príčine takéhoto správania v súčasnej dobe vieme len málo a taktiež neexistuje žiadna
účinná metóda, ako toto správanie odstrániť.

Našťastie ide o poruchu pomerne vzácnu.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Štandard: Starostlivosť o mŕtve telo - pre DSS, Domov Seniorov/ Vypracoval Mgr.Alexander Tej

Štandard: Ranná a večerná toaleta - pre DSS, Domov Seniorov/ Vypracoval Mgr.Alexander Tej

Výsluch mladšej osoby, ako 18 rokov a maloletého . vypracoval,Mgr. Alexander Tej,