2 časť. Klame vaše dieťa ? Prečo = Klame ?Trestať -Netrestať ?! . vypracoval, Mgr.Alexander Tej
2,časť, Klame vaše dieťa ? Prečo = Klame ?Trestať -Netrestať ?!
Klamstvo
v pravom slova zmysle je zámerný podvod – dieťa klame úmyselne a je si vedomé
toho,
že to, čo
hovorí je nepravda a klame.
Je dôležité rozlišovať rôzne formy
detského klamania.
Je rozdiel medzi zapieraním, klamaním,
kedy sa dieťa povyšuje alebo vychvaľuje, zvaľovaním viny na iného, a nakoniec
tým, čo je morálne
najmenej prijateľné – podvodom k
vlastnému prospechu a ku škode niekoho iného.
Rodičia, dospelý často tieto formy nerozlišujú.
Je to škoda, pretože
zvyčajne práve v nich je kľúč k pochopeniu
a k náprave.
Snažte sa
pochopiť, prečo dieťa
chcelo, muselo klamať.
či ide o vymyslené,
alebo chorobné klamstvo
či je naivne
priezračné alebo rafinovane vymyslené,
ojedinelé alebo
príznačné pre správanie dieťaťa, či sa nestalo zlozvykom.
Je potrené nájsť motívy
jeho správania, pravú príčinu klamania a s tou potom pracovať. Nielen dieťa
potrestať.
Prečo dieťa klamalo?
Chcelo uchrániť niekoho,
pomôcť niekomu, prikrášliť príhodu?
Alebo jeho klamstvo bolo
zámerné, pokusom zvaliť vinu na nevinnú osobu, pokusom niekomu ublížiť, získať
nezaslúženú odmenu?
Ak dieťa klame z nedostatku
informácií, treba mu informácie poskytnúť.
Ak klame z nedostatku prosociálneho
správania, treba mu ponúknuť niekoľko možností, ako
môže komunikovať s vrstovníkmi. Ako
riešiť určité situácie.
Nevedomá obrana – povedzte mu, že
rozumiete, prečo klamalo, ale vysvetlite mu, že tým
situáciu len zhoršilo, pretože sa
dopustilo dvoch chýb namiesto jednej .
Dieťa by malo vedieť, že
sa na svojich rodičov môže obrátiť s každým
problémom, že aj zlý čin
mu pomôžu napraviť. Aby nemalo dôvod klamať.
Keď dieťa klame, aby sa vyhlo trestu,
a je odhalené, malo by byť potrestané za nežiadúci
skutok i za klamstvo
Keď klame, aby sa vyhlo trestu, a
potom sa prizná, môžete ho pochváliť za
to, že sa
Priznalo a nepokračovalo
v klamaní, ale malo by byť potrestané za pôvod, priestupok.
Tresty: zákaz zábavnej
činnosti, strata určitej výhody, nechať ho niesť následky svojich činov
v škole, mobil, Pc.
Urobte pre dieťa klamanie zbytočným.
Nemá význam dôkladným výsluchom
dieťaťu objasňovať pravdu a dokázať mu vinu.
Tento postup je výchovne málo účinný.
Dieťa často zapiera ešte viacej.
Preto stačí, keď dáme dieťaťu najavo,
že vieme, čo sa stalo, ako sa veci majú, a že klamanie neschvaľujeme.
Ty najlepšie vieš, ako to bolo.
Ja to viem tiež, alebo si to môžem
domyslieť – nebudeme o tom hovoriť. Teraz je potrebné to
napraviť.“
Ak sa u dieťaťa
ojedinele vyskytuje klamstvo, nesmieme ho hneď označiť za klamára – tým by sme
mu len vštepovali myšlienku, že klamstvo je jeho stála vlastnosť.
Druhy
spôsoby klamania
Vymýšľanie a fantázia
predškoláci a deti do 2. triedy ZŠ,
pokiaľ sú deti malé, nie sú vždy schopné
správne chápať a hodnotiť skutočnosť.
Aby ju pochopili, vo fantázii si ju
pretvárajú.
Sú presvedčené, že hovoria pravdu,
niekedy býva klamstvo vyvolané detskou
túžbou, aby rôzne veci boli lepšie, než
v skutočnosti sú, deti sami seba
štylizujú ako rozprávkového hrdinu, objaviteľa, dobrodruha je to normálny jav,
ktorý patrí k tomuto vekovému obdobiu.
Riešenie: prijať hru dieťaťa
a rozprávať sa s ním o tom, aby sme zistili motív jeho vymýšľania, spoznali
jeho túžby a priania. Nepotláčať fantáziu dieťaťa.
Zapieranie a výhovorky
deti školského veku,
zapieranie tvorí asi 90% všetkého ich
klamania
týka sa to školy, úloh, známok,
poznámok atď..
Prečo ?
strach z trestu od
rodičov,
obrana vlastného ja
dieťaťa, jeho identity,
obrana pred ponížením
pred sebou samým i pred tými, pred ktorými má rešpekt,
snaha zakryť neúspech.
Riešenie: povedzte, že
rozumiete, prečo klamalo, ale vysvetlite mu, že tým situáciu len zhoršilo,
pretože sa dopustilo dvoch chýb namiesto jednej a trest bude dvojnásobný.
Klamstvá zo strachu
dieťa klame, aby sa vyhlo trestu,
pri úspechu prvého klamstva, ktoré je často
mimovoľné a neúmyselné
pretože dieťa nemá
odvahu priznať sa – bude to opakovať znova, sklon vyhýbať sa
nepríjemným situáciam
klamstvom
Prečo ?
Strach
despotický postoj
rodičov, vysoké nároky
nedôsledné a nedomyslené
zákazy a príkazy,
dieťa nedokáže splniť
požiadavky rodičov.
Zvalenie viny na iného,
ktoré má niekomu ublížiť zo žiarlivosti, závisti,
pomsty
klamstvo, ktorého obeťou je niekto
iný,
je to veľmi závažné klamstvo,
dieťa zámerne robí zle, potom ho
pripíše dieťaťu, ktorému chce uškodiť,
z tohto hľadiska je klamstvom každé
nepravdivé ohováranie a klebety.
Prečo ?
drzosť a arogantnosť v
správaní, citový chlad, disharmonická rodina,
autoritatívny
rodič, chronická túžba vyniknúť,
egoizmus a bezohľadnosť.
Riešenie: zabrániť, aby sa
to znova zopakovalo, dieťa by malo byť
potrestané,
škoda by sa mala napraviť,
nepravý vinník by mal byť zbavený viny,
viesť dieťa k tomu, aby
dokázalo vedome a zámerne robiť druhým radosť,
zdôrazniť hodnotu
priateľstva, pozitívny príklad rodičov.
Klamanie ako upozorniť
na seba
prejavuje sa u detí, ktoré trpia
pocitom menejcennosti,
ktoré nie sú si isté svojimi
spoločenskými vzťahmi,
chvália sa tým, čo sami vedia a môžu
(a čo nezodpovedá skutočnosti), alebo významnými
príbuznými, ich výhodami,
tieto tvrdenia buď nezodpovedajú
skutočnosti, alebo ide o zveličovanie.
Riešenie: podpora
sebavedomia dieťaťa, pochvaly, záujmové krúžky.
Klamanie z priateľstva
deti klamú preto, aby zakryli
priestupok priateľa a chránili ho pred dôsledkami,
pochvália niekoho za niečo, čo nie je
pravda (aby sa nedotkli jeho citov),
dieťa sa usiluje chrániť rodičov.
Riešenie: ak ide o
maličkosť, je lepšie obísť vec mlčaním, ako uplatniť prísnosť a spravodlivosť.
Obrana vlastného
súkromia a tajomstiev
deti a obdobie puberty,
Prečo. rodičia sú príliš zvedaví, chcú všetko vedieť,
vtierajú sa do intimity dieťaťa.
Klamanie ako sprievodný
prejav porúch správania
lenivosť, neposlušnosť,
krádeže, túlanie,
záškoláctvo
Prečo
Osobnostné poruchy (negativizmus, agresivita, impulzivita, nízka
frustračná tolerancia)
nedostatok citovej väzby na
rodinu, rovesníkov ,dospelé osoby
rozvrátená rodina.
Patologické klamanie
dieťa si je vedomé toho, že klame, ale
ani ono samé nevie, prečo to robí,
klame neustále a v rôznych situáciach,
bez toho, aby malo z toho nejaký prospech,
táto porucha spočíva v ťažkom zvládaní
okamžitých impulzov,
jedná sa o obdobu impulzívneho
kradnutia,
o príčine takéhoto správania v
súčasnej dobe vieme len málo a taktiež neexistuje žiadna
účinná metóda, ako toto správanie
odstrániť.
Našťastie ide o poruchu pomerne
vzácnu.