Koncepcia a rozvoj Detských jaslí , Mgr. Alexander Tej
Koncepcia a rozvoj Detských
jaslí
Robotnícka 11,
Bratislava
Vypracoval:
Mgr. Alexander Tej, alexandertej@gmail.com, 0902 438 201
Vízia
Ambíciou je byť moderným, trendovým a
funkčným zariadením s najvyššou kvalitou a flexibilitou poskytovaných služieb, ktoré sa riadia európskymi štandardmi, sú
orientované na dieťa a prepájajú kontakt rodičov, dieťa a kvalifikovaný personál. Pri tom klásť dôraz na identitu detskej duše a
rešpektovanie ľudskej dôstojnosti a dodržiavanie základných ľudských práv, hodnôt
a slobôd.
Poslanie Jaslí
Poskytovať
kvalitné a profesionálne služby občanom Bratislavy a členom miestnej
komunity (Bratislava - Nové Mesto), a zabezpečiť
im adekvátnu pomoc pri riešení individuálnych problémov, podľa ich potrieb a očakávaní.
Neustále
zlepšovanie, zdokonaľovanie a prehlbovanie kvality života detí v Jasliach poskytovaním služieb v súlade s efektívnejším
využívaním verejných zdrojov. Nastavenie systému financovania tak, aby bolo
možné využiť aj ďalšie zdroje. Pokračovať v tom, čo sa podarilo
vybudovať nadviazať na dobré ukotvený systém a reálne rozvíjať potenciál
Jaslí.
Rozvoj
zariadenia je podľa môjho názoru možný vďaka ďalšiemu vzdelávaniu zamestnancov,
vhodnej organizačnej štruktúre a viaczdrojovému financovaniu. Pri tom
treba mať v prvom rade na zreteli potreby detí a ich rodičov .
Nastavenie systému manažérstva kvality.
Systém manažérstva kvality
uplatňovať a monitorovať ako nástroj trvalého zlepšovania poskytovaných
služieb.
Riadiť
sa platnými zákonmi a normami a rešpektovať práva detí a rodičov
Využívaním európskych
štandardov neustále zlepšovať podmienky pre ďalší rozvoj aktivít, zvyšovať
odbornú úroveň zamestnancov, manažmentu a ich kompetentnosť.
Vytyčovať, aktualizovať a
pravidelne vyhodnocovať naplnenie strategických a ostatných cieľov zariadenia.
Efektívne
hospodáriť s verejnými zdrojmi a finančnými prostriedkami.
Nastaviť
systém financovania tak, aby bolo možné využiť aj ďalšie zdroje.
Prirodzene
vytvárať pozitívne vzťahy, väzby s dieťaťom, ich príbuznými a vonkajším
prostredím a okolitou komunitou. Podporovať medzigeneračné vzťahy medzi deťmi.
Uplatňovať princíp
prevencie pred princípom nápravy.
Pracovať bez úrazov a negatívnych
mimoriadnych udalostí, vytvárať bezpečné pracovné prostredie.
Priebežne
monitorovať a vyhodnocovať spokojnosť rodinných príslušníkov s poskytovaním
služieb, napĺňať ich požiadavky a očakávania.
Plánovane
a priebežne zvyšovať kvalifikáciu zamestnancov a manažmentu. Zabezpečovať
celoživotné vzdelávanie, monitorovať a vyhodnocovať spokojnosť zamestnancov so
svojou prácou. Pozitívne ich motivovať k profesionalizácii.
Dynamický plán
·
cieľ Jaslí ako celku
·
ciele orientované na
detí a rodinných príslušníkov
·
ciele orientované na
zamestnancov a manažment.
Pred
plnením cieľov, je potrebné urobiť podrobnú analýzu súčasného stavu, identifikovať
silné a slabé stránky zariadenia, pomenovať možné riešenia nedostatkov a popri
tom zvážiť aj ich riziká. Pri tom je potrebné vychádzať z filozofie, že
v prvom rade ide o uspokojenie potrieb detí a ich rodičov.
Oboznámiť
zamestnancov na plnenie nových úloh, predstaviť víziu a ďalšie smerovanie
Zlepšovať
interpersonálne vzťahy otvorenou komunikáciou o výzvach a problémoch
(Bálintove skupiny, rozhovory) a poskytovaním supervízie.
Prehodnotiť
organizačnú štruktúru zamestnancov, upraviť ich pracovné zaradenie a pracovnú
náplň
Vytvoriť komisie z radov rodičov, ktorí budú súčasťou mesačných porád,
podávať návrhy, pripomienky, spolupodieľať sa na formovaní života a chode
zariadenia.
Zaviesť elektronickú
formu zdravotnej dokumentácie pre skvalitnenie a zjednodušenie práce, následne
zabezpečiť aj elektronizáciu spisov, zaviesť
registratúrny poriadok.
Zaviesť individuálny plán dieťaťa. Zabezpečiť ich vypracovanie a
zavedenie v tímovej spolupráci.
Motivovať a pokúsiť sa o stály pracovný tím na všetkých úrovniach.
Pripraviť a
realizovať interný motivačný program pre zamestnancov, sociálny program
Zaviesť supervízie
za účelom prevencie syndrómu vyhorenia a profesionálnych stereotypov
vznikajúcich pri práci s ľuďmi.
Založiť občianske združenie s vymedzeným účelom, vypracovanými stanovami a špecifikovanou
činnosťou na podporu zariadenia a získavanie dodatočných zdrojov.
Vytvoriť poradenské centrum pre
deti, rodičov a ich príbuzných. Soc.poradenstvo, pediatrické,
psychologické, logoterapeutické a pod....
Vytvoriť
projekt zameraný na terapeuticky orientované
programy (Snoezelen, muzikoterapia, ergoterapia, pohybová terapia, dramatoterapia
a dalšie ) zapájajúce deti, mládež,
dobrovoľníkov, študentské spolky, neziskové organizácie, umelecké školy
Budúcnosť
Zabezpečiť
viaczdrojové financovanie prostredníctvom
grantov a projektov ,spoločenskej zodpovednosti firiem, fundraising.
Stať sa školiacim pracoviskom pre študentov VŠ denného
a externého štúdia v oblastiach zdravotníctva, sociálnej práce, špeciálnej
pedagogiky a psychológie.
Vybudovať moderné
centrum s telocvičňou, bazénom, projekt zelená strecha a dopravne
značenia cestná komunikácia
Získať Certifikát
manažérstva kvality zodpovedajúci požiadavkám normám.
Modernizovať zariadenie
a znižovať jeho energetickú náročnosť (napr. solárne panely).
Záver
Naplnením týchto cieľov
sa Jasle môžu systematicky rozvíjať na moderné, inovatívne a dynamické
zariadenie s vysokou kvalitou a flexibilitou poskytovaných služieb, ktoré
sú orientované na dieťa a zabezpečujú úzku spoluprácu personálu a ich príbuznými
aj širšou komunitou. Vďaka tomu sa dodá
potrebný pocit istoty, bezpečia a harmónie, a tým zabezpečiť ale aj
vytvoriť príjemné prostredie s rodinnou atmosférou.
Ďakujem
za pozornosť a vypočutie .
Mgr.
Alexander Tej
Výchovne prostriedky
S deťmi pracovať
podľa Programu výchovnej práce v jasliach a taktiež podľa materiálov
Montessori .
Hlavným cieľom je čo najprirodzenejšou cestou
zabezpečiť prechod z domáceho prostredia do kolektívu detí.
Cieľom adaptačného programu je šetrne pripraviť deti na
odlúčenie od rodičov počas doobedia. Program zahŕňa aktivity, pohybové
aktivity, spoločné stravovanie, osobnú hygienu či pobyt vonku. Ide o kvalitný
program založený na princípoch pedagogiky a metodiky vývinovej psychológie
dieťaťa.
MRAVNÁ VÝCHOVA
Zahŕňa pôsobenie na
rozumovú, citovú a vôľovú stránku osobnosti dieťaťa
rozvoj kladných
citových vzťahov a to rozvíjaním vzťahu k sebe, k iným a ku
kolektívu, k veciam a k predmetom a taktiež vzťah
k práci (sú to hlavne návyky k dokončeniu činnosti, posilnenie pocitu
bezpečnosti v kontakte so sestrou aj ostatnými deťmi a taktiež
rozvíjať u detí lásku k prírode).
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
PRACOVNÁ VÝCHOVA
HUDOBNÁ VÝCHOVA
TELESNÁ VÝCHOVA
VÝTVARNÁ VÝCHOVA
Podrobnejšie objasním na pohovore ďalšie
výchovy .
Zaistiť aj
poskytovanie opatrovateľskej služby v Jasliach , spolupráca s ústavom detskej psychológie
a patopsychológie , inštitútom detskej reči-logoterap, detskú
rehabilitáciu, poskytovanie sociálneho poradenstva a odborného poradenstva
.